בדור כמו שלנו אין באמת אפשרות להפריד את הפן הטכנולוגי מהפן הניהולי בעסק, לכן כשמדברים על ניהול בעסק, זה חייב לקחת בחשבון גם את הטכנולוגיה שעומדת מאחוריה, הרבה מההפניות שאני מקבל, מגיעים מיועצים עסקיים ושיווקיים, כי ככל שהם מעמיקים לדייק את התכנית העסקית והשיווקית ללקוחות שלהם, גם הם מבינים שבשורה התחתונה חייב שיהיה בעסקה טכנולוגיה מדויקת שעומדת מאחורי כל מערך הניהול של העסק.

בלא מעט פעמים קורה לי, בשיחות הראשונות עם לקוחות שפונים אליי לעזור להם בשדרוג העסק שלהם, הם כל כך מתרגשים ומצפים לראות את הטכנולוגיה, את התוכנות שאני יכול להציע להם, ואיך כל מערכת הולכת לעבוד עם האוטומציות המגניבות שלהם, ובמהלך השיחה אני מקבל הרבה את המשפט הבא "נו, כבר תגיד איך עובדים עם התוכנה וכמה זה עולה", והם יכולים גם להיראות לפעמים חסרי סבלנות במידה מסוימת, כי הרי התוכנה זה כל מה שחשוב בסופו של דבר, לא כך? מסתבר שלא.

הגישה הזאת לפעמים יכולה להוביל את בעל העסק לבצע החלטות שגויות שהמחיר שמשלמים עליו הוא יקר מאוד ובעיקר מגיע עם הרבה כאב ראש בסופו של דבר. אגב נתון מאוד מעניין של מכון המחקר הבינלאומי של חברת גרטנר שחקרו לעומק תהליכי הטמעות של טכנולוגיות במאות חברות, מציין שבין 50-70% מהטמעות טכנולוגיות בעסקים נכשלים, או לא ממצים את הפוטנציאל המלא שלהם בעסק!

והאמת? שגם בלי המחקר, אני מצאתי שרוב בעלי העסקים מכירים לפחות עסק אחד שיש לו הטמעה כושלת של הטמעה טכנולוגית בעסק, ואולי אפילו יש להם סיטואציה כזו בעסק שלהם. ואגב, הרבה מהם גם הגיעו אליי אחרי סיטואציה שכזו, והמציאות הכואבת הזו נובעת מסיבה אחת מרכזית:

בגלל התפיסה השגויה, שאם יש טכנולוגיה כלשהי שהיא ממש טובה, היא כנראה מסתמא גם טובה לעסק שלי, או בכלל תפיסה מוטעית על מהו התפקיד האמיתי של הטכנולוגיה בניהול העסק?

כאחד שהעיסוק המרכזי שלו הוא פיתוח והטמעת מערכות טכנולוגיות ניהול ושיווק לעסקים, יש משהו מאוד בסיסי שמי שלא מספיק זמן בתחום יכול לפספס את המובן מאליו:

כל טכנולוגיה באה לשרת צורך מאוד ספציפי, ואני מתכוון צורך מאוד ספציפי.

לא משנה איזו טכנולוגיה מדובר, הוא לא נועד להיות שם סתם כך ליופי, הוא נועד לפתור בעיה מאוד נקודתית בעסק. ויש אינספור דוגמאות שראיתי עסקים שמנסים לנהל את פעילות הלקוחות שלהם בכל מיני מערכות דיוור, אקסלים, מערכות חשבוניות או במייל, במקום במערכות ייעודיות ומתאימות לניהול העסק, ואין ספק שטכנית זה אפשרי, אבל המחיר שהעסק משלם על השימוש השגוי במערכות האלו, הוא גבוה מידי לעסק.

אני תמיד אומר ללקוחות שלי, לא משנה איזה טכנולוגיה אתם מעוניינים להטמיע בעסק, זה יכול להיות, מערכת דיוור, בוט לוואטסאפ, מרכזייה טלפונית, או אתר תדמית חדש, חנות להזמנות אונליין, מערכת ניהול לקוחות בעסק, זה לא באמת משנה איזה סוג של טכנולוגיה מדובר, במקום להתביית על טכנולוגיה מסוימת ולסמן סביבה את המטרה, קחו צעד אחד אחורה, ותתמקדו קודם כל באיתור הצורך האמיתי שיש כרגע בעסק, ורק אחר כך תבחרו בהתאם את הטכנולוגיות המתאימות שיוכלו לתת את המענה המדויק.

אני גם אספר לכם איך אני עושה את זה עם הלקוחות שלי, בכל תחילת תהליך עבודה עם לקוח, השלב הראשון יהיה לשאול את בעל העסק שאלות ממוקדות על העסק עצמו, על הצוות, איך מתנהלים עם המוצרים והשירותים, איך מתנהלים עם הלקוחות, המכירות, ואיך מנוהל כל התהליכים בעסק מהרגע הראשון ועד לשלב הסיום המנצח, במטרה ללמוד מבין השורות מה הם הצרכים הספציפיים שהעסק באמת צריך כדי לגדול, וכל אחד עם קצת מיקוד ויכולת ניתוח עסקי יכול לעשות את זה די בקלות.

כי מרגע שזיהינו את הצורך הספציפי הבוער ביותר בעסק, זהו המצפן היחיד שצריך להנחות אותנו בתהליך, לאיתור הפתרון המתאים, שעם הידע הנכון, נוכל גם לאתר את הפתרון הטכנולוגי המדויק. כמובן שכמו בכל תחום, גם בנושא הטכנולוגי צריך את המומחיות המתאימה כדי להצליח בתחום הטכנולוגי.

אבל יש משהו אחד שלא דורש הבנה מעמיקה או נסיון רב מידיי בטכנולוגיה, שלדעתי הוא הרבה יותר חשוב מהטכנולוגיות עצמם, שאם נפנים אותו, נוכל להתמודד בצורה יעילה ואפקטיבית בכל תהליך שדרוג טכנולוגי בעסק.

לדבר הזה אני קורא – האסטרטגיה הטכנולוגית לשדרוג ניהול העסק.

במילים פשוטות זה אומר: מהו כל הידע, התובנות והנסיון המעשי שעומד מאחורי קבלת ההחלטות החשובות, שמאפשר לעבוד עם שיטה מסודרת לכל תהליך של הטמעה טכנולוגית ושדרוג בעסק שיוודא את ההצלחה גם לטווח הארוך של התפתחות העסק.

ובפרקים הבאים, אשתף את כל הטעויות והנסיון והידע שאני למדתי על אסטרטגיה טכנולוגית בשדרוג עסקים, כי כל נסיון וידע שאני צברתי אי פעם בתחום הזה, הגיע מהשטח, מהעבודה הצמודה עם הרבה מאוד עסקים ב-8 שנים האחרונות, כדי שאתם לא תצטרכו לעבור את כל המסע הזה בעצמיכם, ופשוט תשתמשו במסקנות והתובנות שעבדו עבורי והלקוחות שלי, ותוכלו להצליח הרבה יותר בקלות לשדרג את העסק שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *